فولاد VCN

فولاد آلیاژی VCN

فولاد آلیاژی VCN

فولاد آلیاژی VCN

فولاد آلیاژی VCN یکی از مهم ترین فولادهای آلیاژی حرارت پذیر می باشد که با همین ویژگی نیز شناخته می شود. در صورتی که برای ساخت قطعه ای فلزی نیاز به یک آلیاژ فولادی باشد که نیاز به تحمل گرما و حرارت بالایی دارد، فولاد آلیاژی VCN یکی از بهترین گزینه ها می باشد که مورد استفاده بسیاری از صنعتگران می باشد. میزان کربن به کار رفته در فولاد آلیاژی VCN متوسط  می باشد و دارای استحکام نسبی می باشد که آن را برای کاربردهای گوناگون مناسب نموده است.

فولاد آلیاژی VCN دارای حداقل کربنی به میزان 0.25 درصد می باشد و شیوه ساخت متفاوتی دارد که با حرارت دادن و سرد کردن و به طور مجدد حرارت دادن به دست می آید و به واسطه تکنولوژی به کار رفته در ساخت آن در برابر حرارت مقاوم سازی شده است و این مقاوم سازی شدن، ویژگی های شیمیایی آن را تغییر نمی دهد بلکه ویژگی های مکانیکی آن را تغییر داده و تقویت می نماید.

فولاد آلیاژی VCN (1)

خصوصیات فولاد آلیاژی VCN

فولاد آلیاژی VCN یکی از کاربردی ترین انواع فولاد آلیاژی می باشد که علاوه بر کربن دارای عناصری مانند کروم، نیکل، وانادیوم، مولیبدن و سیلیسیوم می باشد که هر کدام از این عناصر به آن ویژگی متفاوتی می بخشد و آن را در برابر عوامل فرساینده تقویت می سازد. به طور مثال کروم و مولیبدن موجود در این آلیاژ که تحت عملیات های حرارتی ویژه ای نیز قرار می گیرند، سبب شده است تا فولاد آلیاژی VCN دارای سختی پذیری بالایی باشد و به همین دلیل در ساخت قطعاتی که نیاز به تحمل نیرو و فشار بالایی دارند، مورد استفاده قرار گیرد.

فولاد آلیاژی VCN از جمله آلیاژهایی می باشد که قابلیت ماشین کاری بسیار مناسبی دارد. این ویژگی به دلیل توان تحمل ضربه و چکش خواری آن می باشد. فولاد آلیاژی VCN بر اثر ضربه به سادگی دچار شکستگی و از هم گسیختگی نمی شود بلکه شکل ها و فرم های جدید می پذیرد و این ویژگی برای بسیاری از صنایع بسیار کاربردی و مفید می باشد. به همین دلیل می توان گفت فولاد آلیاژی VCN قابلیت شکل پذیری بالایی نیز دارد و می تواند در صنایع مختلف به کار رفته و قطعات فراوانی از آن تولید نمود.

خصوصیت دیگر فولاد آلیاژی VCN، قابلیت تحمل بالای این فلز در برابر پیچش، کشش و خمش می باشد. به عبارت دیگر فولاد آلیاژی VCN با وارد آمدن نیروهایی در محورهای گوناگون از خود مقاومت بالایی نشان می دهد و دچار شکستگی نمی گردد. این ویژگی ها به دلیل عملیات حرارتی در این آلیاژ به وجود آمده است.

فولاد آلیاژی VCN دارای خاصیت فورجینگ می باشد و برای استفاده برای جوش سر به سر یا فورجینگ بسیار مناسب می باشد. باید در نظر گرفت که عملیات باید به درستی و با رعایت تمامی استانداردها انجام گیرد. در فولاد آلیاژی VCN، جوشکاری با روش ذوب کردن و به صورت مقاومتی انجام می گیرد. فولاد آلیاژی VCN را می توان به روش نیتریداسیون سخت کاری نمود و به کمک این روش سختی بالایی به آن بخشید.

فولاد آلیاژی VCN (3)

انواع فولاد آلیاژی VCN

فولاد آلیاژی VCN در صنعت به سه صورت عرضه شده و مورد استفاده قرار می گیرد که این انواع با این که تفاوت های چشم گیری در استحکام، مقاومت در برابر ضربه، چقرمگی و دمای تمپر ندارند ولی در کاربرد با هم تفاوت دارند. فولاد آلیاژی VCN در بازار به سه صورت VCN100، VCN150 و VCN200 عرضه شده و مورد استفاده قرار می گیرد. استحکام تسلیمی فولاد آلیاژی VCN150 نسبت به VCN100 بیشتر بوده و از VCN200کمتر می باشد. عدد قرار گرفته در نام این انواع میانگین وجود دو عنصر کروم و نیکل در فرمولاسیون آن ها می باشد.

کاربردی ترین نوع را در میان انواع مختلف این آلیاژ، فولاد آلیاژی VCN150 دارد. به فولاد آلیاژی VCN150 ،1.6580 نیز گفته می شود. این نوع از فولاد آلیاژی VCN کم آلیاژتر از انواع دیگر می باشد و در ساختار آن از عناصر نیکل، کروم و مولیبدن استفاده شده است. فولاد آلیاژی VCN150 نسبت به عملیات های حرارتی مقاومت بالایی دارد و همچنین چقرمگی مطلوبی دارا می باشد که آن را بسیار پرکاربرد نموده است. از ویژگی های دیگر این محصول مقاومت آن به خستگی می باشد.

فولاد آلیاژی VCN (2)

فولاد آلیاژی VCN150 را می توان در طی عملیات های حرارتی به مقاومت کششی مورد نیاز رساند و مورد استفاده قرار داد. فولاد آلیاژی VCN150 تحت استاندارد DIN آلمان ساخته می گردد و نسبت به دو نوع دیگر قیمت مناسب تری نیز دارد. این فلز در تماس با آب شیرین مقاومت خوبی دارد ولی در تماس با مواد اسیدی و قلیایی مقاومت ضعیفی دارد و بهتر است که با مواد مقاومی پوشش داده شود تا از خوردگی آن جلوگیری گردد.

فولاد آلیاژی VCN کاربرد فراوانی در صنایع مختلف دارند از جمله کاربردهای آن ها می توان به ساخت قطعات موتوری خودرو مانند میل لنگ و میل سوپاپ و قالب های تزریق پلاستیک نام برد.

بازگشت به لیست