فولاد SPK

فولاد آلیاژی SPK

فولاد آلیاژی SPK

فولاد آلیاژی SPK

فولاد آلیاژی SPK یکی از انواع فولاد آلیاژی و کربنی می باشد که بیشترین کاربرد را در ساخت ابزارکار دارد. به همین دلیل به عنوان فولاد ابزاری یا فولاد ابزار کار سرد نیز شناخته می شود. در ساخت فولاد آلیاژی SPK از عناصری مانند کربن، وانادیوم، کروم، مولیبدن، تنگستن و عناصری دیگر استفاده می شود. فولاد آلیاژی SPK در سه نوع SPK، SPK NL، SPK R در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. شرکت بوهلر که سازنده فرمولاسیون منحصر به فرد فولاد آلیاژی SPK می باشد، در آپدیتی جدید نام محصول خود را به K100 تغییر داده است و برای دو نوع SPK NL و SPK R نام های K110 و K107 را جایگزین نموده است. این فلز به روش ریخته گری و یا نورد سرد تولید می شود.

فولادهای ابزار کار سرد به سه روش تولید می شوند. در یک روش آن ها را در روغن سخت کاری می نمایند که به عنوان گروه  Oشناخته می شود. در گروه دیگر در فولاد ابزار کار در هوا سخت کاری می شود که در این صورت به عنوان گروه A نام گذاری می شوند. ولی دسته دیگری از فولادهای ابزار کار سرد وجود دارند که به عنوان فولادهای پر کربن – پر کروم شناخته می شوند که با حروف اختصاری D نیز نام گذاری می شوند. فولاد آلیاژی SPK در دسته گروه D3 قرار گرفته است. استاندارد DIN آلمان یکی از معتبرترین استانداردها برای تعیین میزان کربن و کروم و سایر عناصر در فرمولاسیون فولاد آلیاژی SPK می باشد. در استاندارد DIN آلمان، فولاد آلیاژی SPK با نام 1.2080 نامیده می شود.

فولاد آلیاژی SPK (3)

ویژگی های فولاد آلیاژی SPK

فولاد آلیاژی SPK مقاومت فشاری بالایی دارد و به خوبی در برابر نیروهای فشاری دوام می آورد. همچنین این آلیاژ در برابر ساییدگی مقاومت بسیار بالایی دارد و به همین دلیل انتخابی برای ساخت ابزار کار می باشد و به سادگی دچار فرسایش نمی شود.

چقرمگی و چکش پذیری یا به عبارت دیگر مقاومت در برابر ضربه فولاد آلیاژی SPK متوسط می باشد و برای کاربردهایی که نیاز به تحمل فشار و نیروی بالا دارد، مناسب نیست. فولاد آلیاژی SPK به دلیل وجود عناصری مانند کروم، منگنز و مولیبدن سختی مناسبی پیدا کرده است و ویژگی های بهتری نسبت به فولادهای آلیاژی با کربن بالا دارد. وجود کربن بالا در فرمولاسیون فولاد آلیاژی مقاومت آن را در برابر ضربه و ماشین کاری کاهش می دهد و انعطاف پذیری و شکل پذیری آن را کاهش می دهد.

ویژگی دیگر فولاد آلیاژی SPK مقاومت بالای این متریال در برابر حرارت می باشد. این فلز در اثر حرارت دیدن تغییر شکل پیدا نمی کند، پوسته پوسته نمی شود و کیفیت خود را حفظ می نماید. به همین دلیل برای ساخت ابزارها و قطعاتی که در محیط هایی با حرارت مستقیم و غیر مستقیم به کار می روند، بسیار مناسب هستند.

فولاد آلیاژی SPK (2)

کاربرد فولاد آلیاژی SPK

فولاد آلیاژی SPK برای مصارف فراوانی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از کاربردهای فولاد آلیاژی SPK ساخت قالب های کششی سرد و گرم می باشد. علاوه بر آن در ساخت قالب های تولید سرامیک نیز از فولاد آلیاژی SPK استفاده می شود یا در تولید قالب های پولک زنی و پانچ و ریخته گری یا قالب لوله و سنبه و موارد متعدد دیگر. این قالب ها به دلیل مقاومت در دماهای بالا برای تولید قالب ها بسیار مناسب هستند.

علاوه بر آن از فولاد آلیاژی SPK در تولید غلتک های شکل دهی نیز استفاده می شود زیرا در برابر نیروها و فشارها بسیار مقاوم می باشد. یا از فولاد آلیاژی SPK به عنوان تیغه برش، تیغه قیچی، ورق های نازک برنده، چاقوهای ویژه برای پلاستیک و کاغذ نیز استفاده می شود که این ویژگی نیز از سختی بالای آن ها می باشد. می توان به این موارد اره و ابزار تراش را نیز اضافه نمود.

فولاد آلیاژی SPK (1)

قیمت فولاد آلیاژی SPK

قیمت فولاد آلیاژی SPK به موارد بسیاری بستگی دارد ولی باید دانست که یکی از مهم ترین این موارد، روش ساخت این فولاد آلیاژی می باشد. در صورتی که پروسه ساخت آن هزینه بر باشد، بر قیمت محصول اثر دارد. مورد دیگری که در قیمت فولاد آلیاژی SPK نقش دارد، استانداردی است که بر طبق آن ساخته شده است زیرا مقدار عناصر مختلف در فرمولاسیون های استانداردهای مختلف متفاوت می باشد.

علاوه بر آن قیمت آهن و مواد اولیه در بازار، نوسانات اقتصادی و قیمت ارز نیز بر قیمت فولاد آلیاژی SPK نقش دارد. وزن و حجم فولاد آلیاژی SPK و اینکه در چه فرم و ابعادی به متقاضیان عرضه می شود بر قیمت این محصول نقش دارد. در صورتی که به صورت ورق می باشد، دارای چه ابعاد و چه ضخامتی است و همچنین تحت چه عملیاتی مقاوم سازی شده است. تمامی این موارد بر قیمت فولاد آلیاژی SPK اثرگذار می باشد. فولاد آلیاژی SPK باکیفیت و مرغوب در این مرکز با استفاده از مواد اولیه درجه یک و تکنولوژهای به روز تولید شده و در اختیار متقاضیان و صنعت گران قرار می گیرد.

بازگشت به لیست