فولاد ST52

فولاد آلیاژی ST52

فولاد آلیاژی ST52

فولاد آلیاژی ST52

فولاد آلیاژی ST52 یکی از انواع آلیاژهای فولادی می باشد که در صنایع مختلف و تولید محصولات گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. سهم بسیار قابل توجهی از آلیاژهای مورد استفاده در بخش های مختلف صنعتی را آلیاژهای فولادی تشکیل می دهند و خود آلیاژهای فولادی دارای اقسام متنوعی هستند که بسته به ویژگی ضد زنگ و ضد خوردگی، درصد کربن موجود در آن، میزان سختی و سایر ویژگی های مثل مقاومت حرارتی و … به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شوند.

فولاد آلیاژی ST52 به طور متداول در بازار به صورت ورق سیاه مورد استفاده قرار می گیرد. فولاد آلیاژی ST52 دارای درصد کربن کمی می باشد و در عین حال مقاومت بالایی دارد. این آلیاژ به کمک افزودن عناصری نظیر منگنز، مس، نیکل و … مقاوم سازی شده است و استحکام آن تقویت شده است.

فولاد آلیاژی ST52 (3)

ویژگی های فولاد آلیاژی ST52

فولاد آلیاژی ST52 مقاومت بالایی دارد که آن را آلیاژی بسیار کاربردی ساخته است. علاوه بر آن این فلز دارای خاصیت جوش کاری و جوش پذیری بالایی می باشد که سبب شده است در بخش های مختلف صنعت مورد استفاده قرار گیرد. فولاد آلیاژی ST52 را می توان به تمامی انواع فولاد آلیاژی کم کربن جوشکاری نمود.

ویژگی دیگر فولاد آلیاژی ST52 که در کنار خصوصیات دیگر آن سبب شده است تا در صنعت بسیار پر استفاده گردد، ویژگی شکل پذیری و به اصطلاح ماشین کاری آن می باشد. فولاد آلیاژی ST52 به دلیل میزان کربن کم آن می تواند تحت عملیات های حرارتی مختلف قرار گیرد و برای تولید قطعات فلزی مختلف در صنایع گوناگون به کار رود. این ویژگی سبب انعطاف پذیری فولاد آلیاژی ST52 شده است و انتخاب بسیاری از صنعت گران شده است.

بر ویژگی های ذکر شده برای فولاد آلیاژی ST52 می توان استحکام کششی بالای این فلز را نیز نام برد. این ویژگی سبب می شود که قطعه فلزی حاصل شده از فولاد آلیاژی ST52، به سادگی دچار از هم گسیختگی و شکستن نشود و روند فرسایش بسیار کندی نسبت به بسیاری از فولادهای آلیاژی دیگر داشته باشد. وجود عنصر منگنز در فرمولاسیون فولاد آلیاژی ST52 سبب می گردد که این فلز خاصیت ارتجاعی بالایی داشته باشد و همچنین در برابر خمش مقاومت بالایی داشته باشد.

فولاد آلیاژی ST52 نسبت به بسیاری از انواع آلیاژهای فولادی دیگر قیمت مقرون به صرفه تری دارد و با توجه به ویژگی های مناسبی که دارد در بخش های مختلف صنعتی به کار می رود و سبب کاهش هزینه نهایی آن مجموعه ها می گردد. به همین دلیل فولاد آلیاژی ST52 برای بسیاری از صنعت گران جایگزین فلزهای گران قیمت تر شده است.

ویژگی دیگر فولاد آلیاژی ST52 مقاومت نسبی آن در برابر خوردگی و زنگ زدگی می باشد. به طور معمول برای افزایش مقاومت فولاد آلیاژی ST52 در برابر خوردگی و زنگ زدگی آن را با پروسه گالوانیزاسیون، ضد زنگ می نماید. به این صورت که سطح روی آن را با مواد گالوانیزه مانند روی می پوشانند یا در روشی دیگر از رنگ های فلزات ضد زنگ بر روی سح آن استفاده می نمایند تا آن را در برابر اکسیداسیون و خوردگی مقاوم نمایند.

فولاد آلیاژی ST52 (2)

کاربرد فولاد آلیاژی ST52

فولاد آلیاژی ST52 که بیشتر به صورت ورق های سیاه به بازار وارد می شود، کاربردهای بسیار گسترده ای در بخش های مختلف دارند. این ورق ها یا به صورت مستقیم ماشین کاری می شوند و برای ساخت قطعات مختلف مورد استفاده قرار می گیرند و یا برای ساخت لوله از آن ها استفاده می شوند. لوله هایی که از ورق فولاد آلیاژی ST52 تولید می شوند به صورت لوله های درزدار ساخته می شوند. در صورتی که بخواهند از فولاد آلیاژی ST52 لوله های بدون درز تولید نمایند، از شمش های فولاد آلیاژی ST52 استفاده می نمایند و لوله های مانیسمان تولید می نمایند که هر کدام از این موارد کاربردهای خود را در بخش های مختلف صنعتی دارند.

به طور کلی از فولاد آلیاژی ST52 برای ساخت قطعات بیشماری در صنایع تولید سازه های دریایی، هواپیما سازی، خودرو سازی، ساخت ماشین آلات صنعتی، ساخت جرثقیل، تجهیزات موبایل و قطعات الکترونیکی، ساخت اسکلت بندی پل، ساخت انواع بالابر و تجهیزات مربوط به آن، ابزارها، تجهیزات نظامی و اسلحه سازی و موارد متعدد دیگر استفاده می شود.

فولاد آلیاژی ST52 (1)

قیمت فولاد آلیاژی ST52

قیمت فولاد آلیاژی ST52 بستگی به شیوه عرضه کالا می باشد، اینکه به صورت ورق آلیاژی، لوله های بدون درز یا مانیسمان یا حتی شمش فولادی ارائه می گردد. هر کدام از این موارد کاربردها و متقاضیان خود را دارند.

وزن فولاد آلیاژی ST52 از مهم ترین عواملی است که بر قیمت آن اثر می گذارد. علاوه بر آن کیفیت محصول از جمله عوامل دیگری است که بر قیمت محصول نقش دارد. فرمولاسیون و عناصری که در ساخت آن به کار رفته است، حجم خرید و پردازش هایی که بر روی آن انجام گرفته است، همگی از جمله مواردی هستند که در قیمت فولاد آلیاژی ST52 نقش دارد.

بازگشت به لیست